Leerlingen van Nederweert nemen democratische beslissingen en creëren fictieve stad

18 apr , 14:00 Gemeente
image 16 674486d65667a

Leerlingen creëren fictieve stad 'Democracity'

In de bruisende gemeente Nederweert hebben de leerlingen van groep 7 en 8 van drie basisscholen een unieke kans gekregen om gezamenlijk een stad te bouwen die voldoet aan hun ideale beeld. De raadszaal van het gemeentehuis werd omgetoverd tot een arena voor debat waar de fictieve stad 'Democracity' tot leven moest komen. Het educatieve programma bood de jonge deelnemers de mogelijkheid om politieke partijen op te richten en cruciale beslissingen te nemen voor de stad.

Interactieve politieke ervaring

Tijdens het programma verkenden de leerlingen verschillende politieke standpunten en strategieën. Ze kozen tussen bouwprojecten, infrastructurele ontwikkelingen en sociale voorzieningen, waarbij elk besluit een directe impact had op de toekomstige vorm van Democracity. Het spel benadrukte het belang van democratische processen en de kunst van compromissen sluiten.

Stemmen en overtuigen

Met microfoons in de aanslag zaten de leerlingen aan de raadsvergadertafel, klaar om hun stemmen te laten gelden. Het tellen van stemmen zorgde voor spannende momenten en dwong de deelnemers om hun keuzes te verdedigen. Het budgettaire aspect voegde een extra uitdaging toe, waarbij strategisch denken en samenwerking essentieel waren om de stad op te bouwen.

Stimulans voor toekomstige betrokkenheid

Na afloop sloten lokale politici aan om de jonge 'raadsleden' inzicht te geven in de echte politieke wereld. De betrokkenheid van de jeugd bij democratische processen werd benadrukt als een cruciaal aspect van burgerschap en gemeenschapsopbouw. Dit initiatief vormt tevens de opmaat naar de instelling van de 'Kinderraad van dienst', waardoor kinderen actief kunnen bijdragen aan lokale besluitvorming en hun stem kunnen laten horen in de gemeente Nederweert.